+31 180 464688 - info@kimman-seals.nl

    Algemene voorwaarden Kimman Technische Handelmaatschappij B.V.


    1. Toepasselijkheid

    1. Deze algemene voorwaarden zijn exclusief van toepassing op al onze overeenkomsten met onze afnemers.
    2. Afwijkingen van deze voorwaarden of andere voorwaarden, gelden niet, tenzij en zover deze uitdrukkelijk en schriftelijk door ons zijn aanvaard.
    3. Onder “afnemer” wordt in deze voorwaarden verstaan: eenieder die onze producten koopt en/of onze diensten afneemt en/of enige overeenkomst, in de meest ruime zin des woords, met ons aangaat of wenst aan te gaan.
    4. Bij een discrepantie of strijdigheid tussen deze algemene voorwaarden en een vertaling hiervan, geldt de Nederlandse tekst.
    5. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen worden de algemene en/of specifieke voorwaarden en/of bedingenvan de afnemer door ons uitdrukkelijk niet erkend.
    6. De afnemer met wie eenmaal op onderhavige voorwaarden is gecontracteerd, wordt geacht akkoord te zijn gegaan met de toepasselijkheid van deze voorwaarden op alle, nadien met ons, gesloten overeenkomsten


    2. Offerte/orderbevestiging

    1. Al onze offertes en aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
    2. Onze offerte moet schriftelijk per brief of per e-mail binnen 30 dagen worden geaccepteerd, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
    3. Aanvullingen, wijzigingen en/of nadere afspraken zijn slechts van kracht, indien schriftelijk overeengekomen.
    4. Door ons aan afnemer bij of na offerte ter kennis gebrachte monsters c.q. specimina hebben het karakter van een benaderende aanduiding. Daaraan ontleende gegevens verbinden slechts indien uitdrukkelijk overeengekomen.
    5. Wij kunnen niet aan onze aanbieding gehouden worden, indien de aanbieding, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
    6. Wij zijn aan de acceptatie van onze offerte c.q. een geplaatste order slechts gebonden, indien en nadat wij de order schriftelijk hebben bevestigd.


    3. Opschorting, vooruitbetaling, zekerheidstelling en annulering

    1. Wij zijn bevoegd de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de overeenkomst op te schorten indien en zolang afnemer niet, niet geheel, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige uit de overeenkomst voortvloeiende verplichting.
    2. Wij zijn tevens bevoegd indien na ons redelijk oordeel de financiële toestand van afnemer daartoe aanleiding geeft, vooruitbetaling of zekerheidstelling in de vorm van een bankgarantie, hypotheek, pand op borgtocht te verlangen en in afwachting daarvan de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de overeenkomst op te schorten.
    3. Annulering door afnemer van een gesloten overeenkomst kan alleen plaatsvinden met onze voorafgaande schriftelijke instemming. Indien wij akkoord gaan met annulering, is afnemer aan ons een schadevergoeding
      verschuldigd van tenminste 25% van hetgeen afnemer bij de uitvoering van de overeenkomst aan ons zou moeten hebben voldoen, onverminderd het recht van ons om volledige vergoeding van de kosten en schade te
      vorderen.


    4. Prijzen

    1. Al onze prijzen zijn exclusief omzetbelasting, rechten en vervoerskosten, tenzij anders aangegeven in de orderbevestiging.
    2. Wij behouden ons het recht voor een verhoging van onze kosten of andere tussentijdse prijsverhogingen, zoals verhoging van fabrieksprijzen, belasting en of andere heffingen, aan de afnemer door te berekenen zonder voorafgaande kennisgeving.


    5. Betaling

    1. Betaling dient plaats te vinden binnen 30 dagen na factuurdatum, tenzij een andere betalingstermijn op onze factuur wordt vermeld.
    2. Afnemer is niet bevoegd tot verrekening van de te betalen prijs.
    3. Klachten van afnemer omtrent de uitvoering van de overeenkomst of door de afnemer gepretendeerde tegenvorderingen geven afnemer niet het recht de betaling op te schorten.
    4. Deelleveringen kunnen afzonderlijk gefactureerd worden.


    6. Betalingsgarantie

    1. Wij kunnen verlangen dat afnemer behoorlijk zekerheid stelt voor de betaling en nakoming van de overeenkomst.Wij kunnen de prestatie aan onze zijde opschorten totdat afnemer de zekerheid heeft gesteld.
    2. Indien afnemer de zekerheid niet binnen een door ons te bepalen termijn heeft verstrekt, zijn wij gerechtigd de overeenkomst te ontbinden. De buitengerechtelijke kosten hiervan worden doorberekend aan afnemer. Voorts is afnemer schadevergoeding verschuldigd.


    7. Verzuim-vertragingsrente-incassokosten

    1. Bij gebreke van tijdige betaling binnen de betalingstermijn is afnemer van rechtswege in verzuim, zonder aanmaning of ingebrekestelling. Afnemer is een rente verschuldigd gelijk aan de wettelijke handelsrente conform
      artikel 6: 119a BW, vermeerderd met 3% per jaar, over het onbetaald gebleven gedeelte van de hoofdsom vanaf de vervaldag tot de algehele voldoening waarbij een gedeelte van de maand wordt gerekend voor een hele maand. De rente zal cumulatief worden berekend.
    2. Indien afnemer, ook na sommatie niet, of niet tijdig betaald, wordt onze vordering vermeerderd met buitengerechtelijke (incasso) kosten, berekend over de totale vordering, waarbij 15% zal worden gerekend over de verschuldigde hoofdsom. Het minimumtarief bedraagt € 75, -. Voorts is afnemer de vertragingsrente verschuldigd.
    3. Indien de afnemer op de vervaldag niet aan haar betalingsverplichtingen voldaan heeft, is zij direct in verzuim zonder dat ingebrekestelling vereist is. In dat geval is afnemer aansprakelijk voor alle geleden en nog te lijden
      schade.
    4. Bij te late betaling of indien afnemer anderszins in verzuim is, zijn wij gerechtigd verdere leveranties en werkzaamheden op te schorten en worden al onze vorderingen op afnemer onmiddellijk opeisbaar.


    8. Leveringstermijn

    1. De door ons opgegeven leveringstermijn is gebaseerd op de ten tijde van het sluiten van de overeenkomst geldende en voor ons bekende omstandigheden en, voor zover afhankelijk van prestaties te leveren door derden, op grond van de door derden aan ons verstrekte gegevens.
    2. Wij trachten deze leveringstermijn zo goed mogelijk aan te houden, maar de door ons opgegeven leveringstermijn is geen fatale termijn.
    3. Wij zijn gerechtigd in gedeelten te leveren.
    4. Indien wij van afnemer te laat of onvoldoende instructies of medewerking ontvangen voor de aflevering van onze producten en/of de levering van onze diensten, zijn wij gerechtigd om alle daarvoor veroorzaakte extra kosten aan afnemer in rekening te brengen. Voorts behouden wij ons het recht voor om de leveringstermijn op te schorten, dan wel hebben wij de
      mogelijkheid de overeenkomst te ontbinden.
    5. In het geval wij de producten elders moeten opslaan en wij deze producten dienen te verzekeren zal dit voor rekening en risico van de afnemer plaatsvinden onverminderd ons recht op een schadevergoeding.


    9. Wijziging-ontbinding

    1. Indien een order, door afnemer, wordt gewijzigd, kunnen wij de daardoor veroorzaakte extra kosten bij afnemer in rekening brengen. In dat geval hebben wij het recht om nieuwe leveringstermijnen vast te stellen.
    2. Wij zijn gerechtigd de overeenkomst met afnemer, of het nog niet uitgevoerde gedeelte daarvan, met onmiddellijke ingang, zonder dat rechterlijke tussenkomst is vereist, en zonder tot enige vergoeding van welke schade dan ook gehouden te zijn, onverminderd het recht van ons op volledige vergoeding van afnemer van kosten en schade per aangetekende brief te ontbinden indien:
      • Afnemer weigert om op ons verzoek vooruit te betalen of afdoende zekerheid te stellen;
      • Afnemer in surséance van betaling verkeert;
      • Afnemer failliet wordt verklaard, dan wel het faillissement is aangevraagd;
      • Er sprake is van stillegging of liquidatie van de onderneming.
    3. Indien de overeenkomst geheel of gedeeltelijk wordt ontbonden, zal bij de afnemer alle gemaakte kosten in rekening worden gebracht onder meer: overheadkosten, de kosten van de reeds door ons aangegane verplichtingen et cetera. Onverminderd ons recht om overige schadevergoeding te vorderen.


    10. Eigendomsvoorbehoud overgang risico

    1. Vanaf de datum dat de producten ter levering zijn aangeboden bij de afnemer berust het risico daarvoor bij afnemer.
    2. Indien het door afnemer aangegeven adres buiten Nederland is gelegen zijn de zaken aan afnemer afgeleverd zodra zij de Nederlandse grens gepasseerd zijn.
    3. De geleverde producten blijven ons eigendom totdat de afnemer de daarvoor verschuldigde prijs, eventuele rente en bijkomende kosten volledig heeft voldaan.
    4. Het eigendomsvoorbehoud blijft van toepassing totdat de extra werkzaamheden die wij voor afnemer hebben verricht zijn betaald.
    5. Voor zover het eigendom van de geleverde producten niet op afnemer is overgegaan, is het afnemer niet mtoegestaan om over deze producten te beschikken, dan wel aan een derde recht daarop te verlenen, tenzij er
      sprake is van aanwending van onze producten binnen het kader van de gewone bedrijfsuitoefening van de afnemer.
    6. Indien afnemer tekortschiet in de nakoming van zijn betalingsverplichting of indien wij een goede grond hebben te vrezen dat hij in de nakoming van die verplichting zal tekortschieten geheel ter onze beoordeling, zijn wij gerechtigd de onder eigendomsvoorbehoud geleverde producten terug te nemen onverminderd onze verdere rechten jegens afnemer.
    7. De afnemer geeft reeds nu en onvoorwaardelijk en onherroepelijk toestemming aan ons in alle gevallen waarin wij onze eigendomsrechten willen uitoefenen al die plaatsen te betreden waar onze eigendommen zich dan zullen bevinden en die zaken aldaar mee te nemen.
    8. Indien derdenbeslag leggen op onze, onder eigendomsvoorbehoud, geleverde zaken dan wel rechten daarop te willen vestigen en of doen gelden, is afnemer verplicht ons zo snel als redelijkerwijze verwacht mag worden daarvan op de hoogte te stellen.
    9. De afnemer verplicht zich onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffing waterschade, alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek aan ons ter inzage te geven.


    11. Reclames

    1. Afnemer is verplicht om het geleverde zo spoedig mogelijk na aflevering te controleren. Klachten van afnemer over het geleverde, die bij deugdelijke controle terstond hadden kunnen worden ontdekt, moeten schriftelijk bij ons worden ingediend binnen 5 dagen na de aflevering. Andere klachten van afnemer moeten schriftelijk bij ons worden ingediend binnen 5 dagen nadat afnemer deze heeft ontdekt, of redelijkerwijze had kunnen ontdekken. Indien afnemer niet binnen bovengenoemde termijn geen schriftelijke klacht heeft ingediend, geldt het door ons geleverde goedgekeurd en aanvaard.
    2. Verschillen tot 5%, in inhoud, maat of kleur worden niet als gebrek aangemerkt
    3. Indien de klacht van afnemer gegrond is, zijn wij gerechtigd om in plaats van herstel of vervanging van het geleverde of levering van een aanvullende hoeveelheid, afnemer te crediteren voor die minderwaarden tot een maximum van het factuurbedrag.


    12. Garanties

    1. De door ons gefabriceerde en geleverde producten en/of verrichte werkzaamheden worden gedurende één jaar gegarandeerd, tenzij er sprake is van de fabrieksgarantie die korter is dan één jaar, dan geldt de
      fabrieksgarantie, uitsluitend voor zover het materiaaldefecten of fabricagefouten betreft en op de voorwaarde dat afnemende producten op een normale, gebruikelijke wijze toepast en/of gebruikt.
    2. Deze garantie vangt aan op de dag van aflevering en/of het verrichten van de werkzaamheden en is onderhevig aan de volgende voorwaarden:
      • Het defect moet binnen 5 dagen schriftelijk door afnemer bij ons zijn gemeld.
      • Wij moeten in de gelegenheid worden gesteld het product onder normale bedrijfsomstandigheden te onderzoeken en te testen om de oorzaak van het defect te kunnen vaststellen.
      • Afnemer zal geen reparaties (laten) verrichten of zaken (laten) aanbrengen, zelfs niet tijdelijk, tenzij de onze daartoe gekwalificeerde vertegenwoordigers toestemming geven.
      • Onze uit garantie voortvloeiende aansprakelijkheid is beperkt tot de reparatie of vervanging van enig onderdeel en/of het verrichten van werkzaamheden om het defect te verhelpen.
    3. De afnemer is verplicht de geleverde zaken bij ontvangst onmiddellijk te controleren. Indien blijkt dat de afgeleverde zaak, verkeerd, ondeugdelijk of incompleet is, dan dient de afnemer deze gebreken onmiddellijk
      schriftelijk aan ons te melden. Terugzending van zaken dient te geschieden in nieuwstaat, in de originele verpakking (inclusief accessoires en bijbehorende documentatie).
    4. Deze garantie geldt niet voor producten, die niet door ons zijn gefabriceerd. Indien de betreffende fabrikant ten aanzien van deze producten een garantie verstrekt, zullen wij ten behoeve van afnemer deze fabrikant aanspreken. Wij zijn niet aansprakelijk voor eventuele defecten aan dergelijke, niet door ons gefabriceerde, producten.


    13. Aansprakelijkheid

    1. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade direct of indirect voortvloeiende uit gebreken aan de door ons geleverde producten en/of diensten, dan wel voortvloeiende uit een van de door ons opgegeven specificaties afwijkende kwaliteit van het geleverde, tenzij er sprake is van productaansprakelijkheid als bedoeld in boek 6 titel 3 afdeling 3 van het Burgerlijk Wetboek.
    2. Wij zijn niet aansprakelijk voor onjuiste afwijkingen in maten, gewichten, tekeningen, afbeeldingen en overige technische gegevens.
    3. Wij zijn niet aansprakelijk voor fouten of onrechtmatige daden van onze werknemers, dan wel van andere personen die door of namens ons zijn betrokken bij de uitvoering van de overeenkomst, tenzij het een fout of
      onrechtmatige daad betreft van personen, die aangemerkt kunnen worden als organen van onze vennootschap of als leidinggevende functionarissen en afnemer tevens aantoont dat er sprake is van opzet of grove schuld.
    4. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade welke is ontstaan door een verkeerd aanwenden en/of gebruik van producten.
    5. Behoudens productaansprakelijkheid als bedoeld in boek 6 titel 3 afdeling 3 van het Burgerlijk Wetboek is iedere andere aansprakelijkheid onzerzijds beperkt tot maximaal:
      • Het factuurbedrag;
      • Bij levering in gedeelten: het factuurbedrag ter zake het gedeelte waar de door afnemer geleden schade betrekking op heeft;
      • Het bedrag dat door de verzekering wordt gedekt, indien en voor zover wij tegen de desbetreffende aansprakelijkheid zijn verzekerd en indien het door verzekering gedekte bedrag hoger is dan het factuurbedrag als bedoeld onder sub A of sub B.
    6. Iedere vordering van afnemer jegens ons vervalt door het enkele tijdsverloop van een jaar na het ontstaan van de vordering.

    14. Overmacht

    1. Omstandigheden buiten onze wil en toedoen van dien aard, dat nakoming of verdere nakoming van de overeenkomst redelijkerwijs niet van ons kan worden verlangd, gelden als overmacht geven ons het recht de overeenkomst geheel of voor het nog niet uitgevoerde gedeelte te ontbinden of de nakoming op te schorten tot een door ons te bepalen tijdstip, zonder dat wij tot enige schadevergoeding verplicht zijn.
    2. Indien wij gebruik maken van onze bevoegdheid tot opschorting in het geval van overmacht, heeft afnemer niet het recht de overeenkomst te ontbinden, tenzij afnemer kan aantonen dat een nakoming voor hem binnen zijn bedrijfsvoering van essentieel belang is. De ontbinding dient in dat geval schriftelijk en binnen uiterlijk 5 dagen na ons beroep op opschorting plaats te vinden.
    3. Met overmacht wordt in ieder geval bedoeld: brand- en stormschade, extreme weersomstandigheden, extreme verkeer stagnatie of transport vertraging, maatregelen van overheidswege, stakingen of andere stagnaties in ons bedrijf of in onze toeleveringsbedrijven, storingen in het internet, storingen in het elektriciteitsnetwerk, wijzigingen in de door derden geleverde diensten en/of technologie, bedrijfsstoring van onze leveranciers en/of fabrikanten, hulppersonen, ziekte van personeel, oorlog, oorlogsgevaar, oproer, molest, zodat wij buiten onze schuld niet in staat zijn te beschikken over zaken, materialen die benodigd zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst.
    4. Indien wij bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan onze verplichtingen hebben voldaan, of slechts gedeeltelijk aan onze verplichtingen kunnen voldoen zijn wij gerechtigd het reeds geleverde c.q. het leverbare deel afzonderlijk te factureren en is afnemer gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract.


    15. Intellectuele eigendomsrechten

    1. De intellectuele eigendomsrechten op de door ons en/of in opdracht van afnemer gemaakte afbeeldingen, tekeningen, schema’s en ontwerpen, modellen en vormen en al hetgeen verder betrekking heeft op de uitvoering van de overeenkomst, ongeacht of daarvoor al dan niet kosten in rekening zijn gebracht, berusten uitsluitend bij ons.
    2. Wij behouden ons alle rechten voor op het ontwerp, het model en de wijze van vervaardiging van onze producten en het merk waaronder deze door ons in het verkeer zijn gebracht. Het is afnemer niet toegestaan onze
      producten na te bootsen of de wijze van vervaardiging daarvan na te volgen of aan derden bekend te maken.
    3. Wij kunnen niet instaan voor de afwezigheid van rechten van derden en verlenen afnemer geen vrijwaring tegen aanspraken van derden wegens het gebruiken van onze producten.
    4. De in dit artikel genoemde ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen schema’s en alles wat door ons is/wordt vervaardigd en/of gepubliceerd, blijft ons volledige eigendom en dient op eerste verzoek direct te worden teruggezonden


    16. Gegevens beheer

    1. Uw gegevens worden opgenomen in het klantenbestand. Dit is noodzakelijk om uw bestellingen te kunnen verwerken en te factureren. Wij houden ons aan de algemene verordening gegevens bescherming en wij zullen gegevens van onze afnemers niet verstrekken aan derden, tenzij wij omwille van garantiebepalingen hiertoe gehouden zijn. In dat geval zullen wij u hiervan verwittigen.


    17. Rechtskeuze-geschillen

    1. Op al onze overeenkomsten is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
    2. Alle geschillen die bij de uitvoering of in verband met de overeenkomst ontstaan, zullen aanhangig worden gemaakt bij de rechtbank te Rotterdam.


    18. Gedeeltelijke nietigheid-omzetting

    1. Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden, om welke reden dan ook, geheel of gedeeltelijk ongeldig is, dan blijven de overeenkomst en deze algemene voorwaarden voor het overige onverminderd van kracht. Partijen verklaren voor wat betreft de ongeldige bepaling datgene te zijn overeengekomen, dat rechtsgeldig de strekking van de ongeldige bepaling het meest nabij komt.


    19. Coulance-geen rechtsverwerking

    1. Indien wij uit coulance, of om andere redenen van commerciële aard in eerste instantie jegens afnemer geen beroep doen op enige toepasselijke bepaling van deze algemene voorwaarden, wil dat niet zeggen dat wij onze rechten prijsgeven om in een later stadium alsnog een beroep op de desbetreffende bepaling en alle andere van toepassing zijnde bepalingen van deze algemene voorwaarden te kunnen doen.


    20. Wijziging voorwaarden

    1. Wij behouden ons het recht voor om deze algemene voorwaarden te allen tijde te wijzigen. Wijzigingen worden schriftelijk of elektronisch per e-mail ter kennis van de afnemer gebracht en treden een maand na dagtekening
      van die bekendmaking in werking, tenzij de bekendmaking anders is vermeld. Indien afnemer niet binnen een maand na dagtekening van de bekendmaking gemotiveerd bezwaar maakt tegen de wijziging van de algemene voorwaarden, wordt afnemer geacht de wijziging te hebben geaccepteerd.


    21. Deponering voorwaarden

    1. Deze algemene voorwaarden van Kimman Technische Handelsmaatschappij BV zijn gedeponeerd bij de griffie van de rechtbank te Rotterdam onder nummer 24321167.

    WAAROM WIJ DE BESTE KEUZE ZIJN: